Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Małgorzaty Dydek w Ząbkach

ul. Dzika 36, 05-091 Ząbki

tel. 603 047 505

 

Plan pracy szkoły promującej zdrowie na rok 2024/2025

Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2024-2025

Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy  środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Problemy priorytetowe:

  1. Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.
  2. Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią.
  3. Atmosfera w szkole – zwrócenie uwagi na poprawę relacji między uczniami.
  4. Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.

Na podstawie wyników badań, wywiadów i obserwacji zespół dokonujący diagnozy uznał, że mimo podejmowania wielu działań profilaktycznych nadal zauważamy w naszej szkole problemy priorytetowe, którymi chcielibyśmy się zająć. Przystępując do programu Szkoły Promującej Zdrowie naszym priorytetem było poszerzenie wśród uczniów wiedzy i kształtowanie umiejętności zdrowego stylu życia, podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia własnego i innych, a także dbanie o bezpieczeństwo. W szkole, bardzo ważna jest również pozytywna atmosfera pomiędzy uczniami jak i pracownikami szkoły. Wzajemne relacje między uczniami i pracownikami szkoły wpływają pozytywnie na ogólny dobrostan psychofizyczny społeczności szkolnej. Przystępując do Szkoły Promującej Zdrowie stawiamy na prawidłowe rozwijanie relacji miedzy całą społecznością szkolną. Chcąc polepszyć atmosferę w szkole uznaliśmy ten problem za równie ważny.

Kryterium sukcesu: Około 60% społeczności szkolnej stwierdzi, że dobrze i bezpiecznie czuje się w szkole. Poprawią się relację między uczniami.

Osiągnięte cele zostaną określone w ewaluacji dokonywanej przez Zespół Szkoły Promującej Zdrowie. Ewaluacja będzie prowadzona poprzez analizę sprawozdań z poszczególnych działań, obserwacji, rozmów oceniających skuteczność działań. Za ewaluację będzie odpowiedzialny powołany zespół SzPZ.

 

Zespół Szkoły Promującej Zdrowie

Koordynator: Natalia Żebrowska

Członkowie Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia: Dorota Uścińska, Biernacki Łukasz, Edyta Krasowska, Edyta Romańska, Monika Maziarz, Aneta Masicz, Monika Wiśniewska, Anna Bartosiak, Anna Lisiak, Ania Fotyniuk

 

Działania do zrealizowania

Zadanie

Forma realizacji

Odpowiedzialny

Termin

Sposób dokumentowania

Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.

Przygotowanie planu pracy na rok szkolny

2024/2025

Przedstawienie przez koordynatora planu działań opracowanego przez zespół

- Przyjęcie przez Radę Pedagogiczną planu pracy na rok szkolny 2024/2025

 

Koordynator oraz zespół SzPZ

wrzesień 2024

plan pracy SzPZ

 

Przekazanie informacji o zadaniach programu społeczności szkolnej

 

Aktualizacja informacji o podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły.

 

Zapoznanie rodziców z koncepcją SzPZ podczas zebrania z rodzicami.

Zespół SzPZ

 

 

 

Wychowawcy

Październik 2024

 

 

2024

Monitorowanie szkolnej strony internetowej

 

Rozszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowych nawyków żywieniowych

Spotkanie informacyjne  ze specjalistą.

 

Rozmowy nauczycieli z uczniami na godz. wychowawczych na temat zdrowia oraz zdrowego trybu życia. 

 

Koordynator,

Zespół SzPZ, Nauczyciele

 

2024/2025

Dokumentacja spotkania (lista obecności)

 

Promowanie zdrowego

odżywiania się w szkole

Prowadzenie prelekcji na lekcjach.

Zaangażowanie uczniów w możliwość decydowania o tematyce przeprowadzanych zajęć na godz. Wychowawczej związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną.

 

Realizacja innowacji pedagogicznych i programów propagujących zdrowy styl życia

m.in.

 „Fitschool”, „Trzymaj formę”, „Szlachetnie i zdrowo z małpką Iwoną”.

Zaangażowanie nauczycieli przedmiotów w promowanie oraz poszerzanie wiedzy uczniów podczas lekcji w zdrowe odżywianie.

 - zwrócenie uwagi uczniów  na korzyści płynące ze spożywania zdrowego, II śniadania .

 

Konkursy dotyczące zdrowia, zdrowego stylu życia

 

Gazetki szkolne

 

Angażowanie całej społeczności szkolnej do propagowania zdrowia poprzez m.in. aktywne uczestnictwo w wydarzeniach promujących zdrowie na terenie szkoły, miasta i powiatu,  w światowych i europejskich dniach propagujących zdrowie ( Europejski dzień Śniadania, Europejski dzień Zdrowia, Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego), warsztatach dotyczących zdrowia.

Wychowawcy, Nauczyciele

Zespół SzPZ

2024/2025

 

 

 

 

2024/2025

 

 

2024/2025

 

 

 

 

 

2024/2025

 

 

 

 

2024/2025

Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy z nauczycielami/uczniami

 

Atmosfera w szkole -relacje międzyludzkie wśród uczniów oraz pracowników, radzenie sobie ze stresem i presja otoczenia

Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej.

Warsztaty prowadzone przez pedagoga, psychologa w klasach na temat szacunku, przemocy rówieśniczej, warsztaty integracyjne.

 

Rozmowa z pracownikami na temat współpracy oraz ich samopoczucia.

Uwrażliwienie na potrzeby innych.

 

Warsztaty/ szkolenia dla rodziców/ nauczycieli/ uczniów.

Pedagog, Psycholog,

Specjaliści,

Zespół SzPZ

 

2024/2025

Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy

 

Stwarzanie warunków sprzyjających dobremu samopoczuciu w szkole

Integracje zespołowe pracowników.

Organizowanie spotkań okazjonalnych.

Uroczystości klasowych.

Stosowanie zabaw integrujących klasę.

Unikanie rywalizacji między uczniami.

 

Organizacja Pikniku Rodzinnego z konkurencjami sportowymi, zabawami ruchowymi na powietrzu, integracja społeczności szkolnej.

Zespół SzPZ

Dyrektor

Wychowawcy

Pedagog/Psycholog

Nauczyciele wf

2024/2025

Dokumentacja szkolna

 

Monitorowanie samopoczucia społeczności szkolnej

Ankiety, rozmowy z uczniami, nauczycielami

Obserwacja zajęć lekcyjnych.

Podsumowanie działań SzPZ

Zespół SzPZ

 

2024/2025

Wywiad z nauczycielami,

Analiza ankiet

Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią

Zachęcanie uczniów do większego zaangażowania

w szkolne zajęcia sportowe

Zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach sportowych, turniejach i zawodach.

 

 

Zespół SzPZ

Nauczyciele wf

2024/2025

Wywiad z nauczycielami

Dokumentacja szkolna

 

 

Zachęcanie uczniów do aktywności fizycznej bez rywalizacji. Sport jako forma spędzenia wolnego czasu w sposób miły i akceptowany przez uczniów.

 

Nauczyciele wf

2024/2025

Dokumentacja szkolna

 

 

Współpraca nauczycieli wf z wychowawcami uczniów (np. informowanie wychowawców o nadużywaniu przez uczniów zwolnień z wf).

Nauczyciele wf,

Wychowawcy

2024/2025

Rozmowy

 

Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu

Organizowanie zawodów sportowych mających zachęcić uczniów do aktywności fizycznej

 

Aktywne przerwy 

W miarę możliwości pogodowych zachęcanie uczniów do spędzania przerwy na zewnątrz (patio)  pod opieką nauczyciela

Nauczyciele wf

 

 

 

Nauczyciele wf

Zespół SzPZ

2024/2025

 

 

 

2024/2025

 

Dokumentacja szkolna

 

 

Inna aktywność:

Wycieczki klasowe

Zajęcia na basenie klas III

 

Dyrektor

Wychowawcy

Nauczyciele

2024/2025

Dokumentacja szkolna

Dbanie o  bezpieczeństwo własne i innych

Uświadamianie, przypomnienie społeczności szkolnej, iż bezpieczeństwo jest priorytetem

Udział w zajęciach dotyczących udzielania   

„Pierwszej pomocy”

 

Rozmowy nauczycieli/specjalistów z uczniami na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w naszej szkole

Nauczyciele, Specjaliści

Pedagog/Psycholog

Zespół SzPZ

 

 

2024/2025

 

 

 

2024/2025

Dokumentacja szkolna

 

 

Podejmowanie działań profilaktycznych -zagrożenia płynące z mediów,  Internetu , portali społecznościowych.

 

Zespół SzPZ, Specjaliści

Nauczyciele

Pedagog/Psycholog

2024/2025

Dokumentacja szkolna

 

Tworzenie w szkole przyjaznej i bezpiecznej atmosfery

Gazetki ścienne.

Zwracanie uwagi na bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej podczas przerw międzylekcyjnych.

 

Kontrolowanie stanu czystości w toaletach szkolnych, uświadomienie uczniom konieczności dbania o wygląd łazienek szkolnych.

Nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni

2024/2025

Obserwacja

 

Propagowanie działań umożliwiających

udzielanie pierwszej  pomocy

 

 

Prowadzenie prelekcji na temat przestrzegania zasad ruchu drogowego w drodze do szkoły i do domu.

 

 

Spotkania z policja/strażą miejską/ratownikami medycznymi

Nauczyciele

Straż miejska

 

 

Pedagog/Psycholog

Policja

2024/2025

 

Dokumentacja szkolna

 

 

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły.

Odwoływanie się do  Szkolnych zasad zachowania.

Monitorowanie wejść do szkoły

Nauczyciele

Wychowawcy

Pracownicy obsługi

2024/2025

Dokumentacja szkolna

 

Ciche i bezpieczne zachowania podczas przerw.

Stworzenie w bibliotece „strefy ciszy” oraz umożliwienie spokojnego spędzania przerw w czytelni .

 

Nauczyciele, Zespół SzPZ

2024/2025

 

Dokumentacja szkolna

 

Uświadamianie uczniom, że sami mogą podejmować odpowiedzialne decyzje związane ze swoim zdrowiem

Rozwijanie u uczniów zdrowych nawyków poprzez spotkania i rozmowy ze szkolną pielęgniarką.

Fluoryzacja

Bilans ucznia

 

Udział w programie:

„Między nami kobietkami”

„Onkoma”- profilaktyka czerniaka

„Hazard- nie daj się wciągnąć”

Panie pielęgniarki

 

 

 

 

 

Specjaliści

Pedagog/Psycholog

2024/2025

 

 

 

 

 

2024/2025

Dokumentacja szkolna