Plan pracy szkoły promującej zdrowie na rok 2024/2025
Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2024-2025
Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Problemy priorytetowe:
- Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.
- Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią.
- Atmosfera w szkole – zwrócenie uwagi na poprawę relacji między uczniami.
- Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.
Na podstawie wyników badań, wywiadów i obserwacji zespół dokonujący diagnozy uznał, że mimo podejmowania wielu działań profilaktycznych nadal zauważamy w naszej szkole problemy priorytetowe, którymi chcielibyśmy się zająć. Przystępując do programu Szkoły Promującej Zdrowie naszym priorytetem było poszerzenie wśród uczniów wiedzy i kształtowanie umiejętności zdrowego stylu życia, podejmowanie inicjatyw na rzecz zdrowia własnego i innych, a także dbanie o bezpieczeństwo. W szkole, bardzo ważna jest również pozytywna atmosfera pomiędzy uczniami jak i pracownikami szkoły. Wzajemne relacje między uczniami i pracownikami szkoły wpływają pozytywnie na ogólny dobrostan psychofizyczny społeczności szkolnej. Przystępując do Szkoły Promującej Zdrowie stawiamy na prawidłowe rozwijanie relacji miedzy całą społecznością szkolną. Chcąc polepszyć atmosferę w szkole uznaliśmy ten problem za równie ważny.
Kryterium sukcesu: Około 60% społeczności szkolnej stwierdzi, że dobrze i bezpiecznie czuje się w szkole. Poprawią się relację między uczniami.
Osiągnięte cele zostaną określone w ewaluacji dokonywanej przez Zespół Szkoły Promującej Zdrowie. Ewaluacja będzie prowadzona poprzez analizę sprawozdań z poszczególnych działań, obserwacji, rozmów oceniających skuteczność działań. Za ewaluację będzie odpowiedzialny powołany zespół SzPZ.
Zespół Szkoły Promującej Zdrowie
Koordynator: Natalia Żebrowska
Członkowie Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia: Dorota Uścińska, Biernacki Łukasz, Edyta Krasowska, Edyta Romańska, Monika Maziarz, Aneta Masicz, Monika Wiśniewska, Anna Bartosiak, Anna Lisiak, Ania Fotyniuk
Działania do zrealizowania |
Zadanie |
Forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin |
Sposób dokumentowania |
Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej. |
Przygotowanie planu pracy na rok szkolny 2024/2025 |
Przedstawienie przez koordynatora planu działań opracowanego przez zespół - Przyjęcie przez Radę Pedagogiczną planu pracy na rok szkolny 2024/2025
|
Koordynator oraz zespół SzPZ |
wrzesień 2024 |
plan pracy SzPZ |
|
Przekazanie informacji o zadaniach programu społeczności szkolnej
|
Aktualizacja informacji o podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły.
Zapoznanie rodziców z koncepcją SzPZ podczas zebrania z rodzicami. |
Zespół SzPZ
Wychowawcy |
Październik 2024
2024 |
Monitorowanie szkolnej strony internetowej |
|
Rozszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowych nawyków żywieniowych |
Spotkanie informacyjne ze specjalistą.
Rozmowy nauczycieli z uczniami na godz. wychowawczych na temat zdrowia oraz zdrowego trybu życia.
|
Koordynator, Zespół SzPZ, Nauczyciele
|
2024/2025 |
Dokumentacja spotkania (lista obecności) |
|
Promowanie zdrowego odżywiania się w szkole |
Prowadzenie prelekcji na lekcjach. Zaangażowanie uczniów w możliwość decydowania o tematyce przeprowadzanych zajęć na godz. Wychowawczej związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną.
Realizacja innowacji pedagogicznych i programów propagujących zdrowy styl życia m.in. „Fitschool”, „Trzymaj formę”, „Szlachetnie i zdrowo z małpką Iwoną”. Zaangażowanie nauczycieli przedmiotów w promowanie oraz poszerzanie wiedzy uczniów podczas lekcji w zdrowe odżywianie. - zwrócenie uwagi uczniów na korzyści płynące ze spożywania zdrowego, II śniadania .
Konkursy dotyczące zdrowia, zdrowego stylu życia
Gazetki szkolne
Angażowanie całej społeczności szkolnej do propagowania zdrowia poprzez m.in. aktywne uczestnictwo w wydarzeniach promujących zdrowie na terenie szkoły, miasta i powiatu, w światowych i europejskich dniach propagujących zdrowie ( Europejski dzień Śniadania, Europejski dzień Zdrowia, Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego), warsztatach dotyczących zdrowia. |
Wychowawcy, Nauczyciele Zespół SzPZ |
2024/2025
2024/2025
2024/2025
2024/2025
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy z nauczycielami/uczniami
|
Atmosfera w szkole -relacje międzyludzkie wśród uczniów oraz pracowników, radzenie sobie ze stresem i presja otoczenia |
Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej. |
Warsztaty prowadzone przez pedagoga, psychologa w klasach na temat szacunku, przemocy rówieśniczej, warsztaty integracyjne.
Rozmowa z pracownikami na temat współpracy oraz ich samopoczucia. Uwrażliwienie na potrzeby innych.
Warsztaty/ szkolenia dla rodziców/ nauczycieli/ uczniów. |
Pedagog, Psycholog, Specjaliści, Zespół SzPZ
|
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy |
|
Stwarzanie warunków sprzyjających dobremu samopoczuciu w szkole |
Integracje zespołowe pracowników. Organizowanie spotkań okazjonalnych. Uroczystości klasowych. Stosowanie zabaw integrujących klasę. Unikanie rywalizacji między uczniami.
Organizacja Pikniku Rodzinnego z konkurencjami sportowymi, zabawami ruchowymi na powietrzu, integracja społeczności szkolnej. |
Zespół SzPZ Dyrektor Wychowawcy Pedagog/Psycholog Nauczyciele wf |
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
|
Monitorowanie samopoczucia społeczności szkolnej |
Ankiety, rozmowy z uczniami, nauczycielami Obserwacja zajęć lekcyjnych. Podsumowanie działań SzPZ |
Zespół SzPZ
|
2024/2025 |
Wywiad z nauczycielami, Analiza ankiet |
Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią |
Zachęcanie uczniów do większego zaangażowania w szkolne zajęcia sportowe |
Zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach sportowych, turniejach i zawodach.
|
Zespół SzPZ Nauczyciele wf |
2024/2025 |
Wywiad z nauczycielami Dokumentacja szkolna |
|
|
Zachęcanie uczniów do aktywności fizycznej bez rywalizacji. Sport jako forma spędzenia wolnego czasu w sposób miły i akceptowany przez uczniów.
|
Nauczyciele wf |
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Współpraca nauczycieli wf z wychowawcami uczniów (np. informowanie wychowawców o nadużywaniu przez uczniów zwolnień z wf). |
Nauczyciele wf, Wychowawcy |
2024/2025 |
Rozmowy |
|
Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu |
Organizowanie zawodów sportowych mających zachęcić uczniów do aktywności fizycznej
Aktywne przerwy W miarę możliwości pogodowych zachęcanie uczniów do spędzania przerwy na zewnątrz (patio) pod opieką nauczyciela |
Nauczyciele wf
Nauczyciele wf Zespół SzPZ |
2024/2025
2024/2025
|
Dokumentacja szkolna |
|
|
Inna aktywność: Wycieczki klasowe Zajęcia na basenie klas III
|
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele |
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych |
Uświadamianie, przypomnienie społeczności szkolnej, iż bezpieczeństwo jest priorytetem |
Udział w zajęciach dotyczących udzielania „Pierwszej pomocy”
Rozmowy nauczycieli/specjalistów z uczniami na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w naszej szkole |
Nauczyciele, Specjaliści Pedagog/Psycholog Zespół SzPZ
|
2024/2025
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Podejmowanie działań profilaktycznych -zagrożenia płynące z mediów, Internetu , portali społecznościowych.
|
Zespół SzPZ, Specjaliści Nauczyciele Pedagog/Psycholog |
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
|
Tworzenie w szkole przyjaznej i bezpiecznej atmosfery |
Gazetki ścienne. Zwracanie uwagi na bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej podczas przerw międzylekcyjnych.
Kontrolowanie stanu czystości w toaletach szkolnych, uświadomienie uczniom konieczności dbania o wygląd łazienek szkolnych. |
Nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni |
2024/2025 |
Obserwacja |
|
Propagowanie działań umożliwiających udzielanie pierwszej pomocy
|
Prowadzenie prelekcji na temat przestrzegania zasad ruchu drogowego w drodze do szkoły i do domu.
Spotkania z policja/strażą miejską/ratownikami medycznymi |
Nauczyciele Straż miejska
Pedagog/Psycholog Policja |
2024/2025
|
Dokumentacja szkolna |
|
|
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły. Odwoływanie się do Szkolnych zasad zachowania. Monitorowanie wejść do szkoły |
Nauczyciele Wychowawcy Pracownicy obsługi |
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna |
|
Ciche i bezpieczne zachowania podczas przerw. |
Stworzenie w bibliotece „strefy ciszy” oraz umożliwienie spokojnego spędzania przerw w czytelni .
|
Nauczyciele, Zespół SzPZ |
2024/2025
|
Dokumentacja szkolna |
|
Uświadamianie uczniom, że sami mogą podejmować odpowiedzialne decyzje związane ze swoim zdrowiem |
Rozwijanie u uczniów zdrowych nawyków poprzez spotkania i rozmowy ze szkolną pielęgniarką. Fluoryzacja Bilans ucznia
Udział w programie: „Między nami kobietkami” „Onkoma”- profilaktyka czerniaka „Hazard- nie daj się wciągnąć” |
Panie pielęgniarki
Specjaliści Pedagog/Psycholog |
2024/2025
2024/2025 |
Dokumentacja szkolna
|