Plan pracy szkoły promującej zdrowie na rok 2025/2026
Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Małgorzaty Dydek w Ząbkach
Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2025-2026
Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów
i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Cel ogólny: Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, komfortu psychicznego i fizycznego uczniów oraz rozwój świadomości zdrowotnej wśród całej społeczności szkolnej.
Problemy priorytetowe:
- Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.
- Zwiększenie widoczności i atrakcyjności edukacji zdrowotnej w szkole.
- Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią.
- Atmosfera w szkole – Budowanie pozytywnych relacji, poprawa komunikacji wśród społeczności szkolnej
- Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.
Analiza danych zebranych z ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, rodziców i uczniów pokazuje, że szkoła wykazuje wiele cech charakterystycznych dla placówki promującej zdrowie, jednak wciąż istnieją obszary wymagające poprawy i dopracowania.
Wszystkie grupy (nauczyciele, rodzice, uczniowie) zauważają wagę zdrowia i dobrego samopoczucia w szkole, jednak istnieje potrzeba zwiększenia świadomości na temat szkoły promującej zdrowie. Profilaktyka, promowanie aktywności fizycznej oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w tym wzmocnienie relacji rówieśniczych pomiędzy uczniami będą kluczowe dla dalszego rozwoju szkoły promującej zdrowie.
Zespół Szkoły Promującej Zdrowie
Koordynator: Natalia Żebrowska
Członkowie Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia: Dorota Uścińska, Edyta Romańska, Monika Maziarz, Aneta Masicz, Monika Wiśniewska, Ania Fotyniuk, Joniak Klaudia, Szczęśniak Klaudia, Kowalczyk Wioleta, Bujalska Dominika, Dorota Oljasz
|
Działania do zrealizowania |
Zadanie |
Forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin |
Sposób dokumentowania |
|
Profilaktyka- prawidłowe odżywianie. Propagowanie zasad zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej. |
Przygotowanie planu pracy na rok szkolny 2025/2026 |
Przedstawienie przez koordynatora planu działań opracowanego przez zespół - Przyjęcie przez Radę Pedagogiczną planu pracy na rok szkolny 2025/2026
|
Koordynator oraz zespół SzPZ |
wrzesień 2025 |
plan pracy SzPZ |
|
|
Przekazanie informacji o zadaniach programu społeczności szkolnej
|
Aktualizacja informacji o podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły.
Zapoznanie rodziców z koncepcją SzPZ podczas zebrania z rodzicami. Systematyczne upowszechnienie idei SzPZ Informowanie rodziców o działaniach prozdrowotnych |
Zespół SzPZ
Wychowawcy |
Cały rok szkolny
|
Monitorowanie szkolnej strony internetowej |
|
|
Rozszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowych nawyków żywieniowych |
Rozmowy nauczycieli z uczniami na godz. wychowawczych na temat zdrowia oraz zdrowego trybu życia.
Organizacja spotkań np. z dietetykiem.
|
Koordynator, Zespół SzPZ, Nauczyciele
|
Cały rok szkolny |
Dokumentacja spotkania (lista obecności) |
|
|
Promowanie zdrowego odżywiania się w szkole.
Zwiększenie widoczności i atrakcyjności edukacji zdrowotnej w szkole. |
Zaangażowanie nauczycieli przedmiotów w promowanie oraz poszerzanie wiedzy uczniów podczas lekcji w zdrowe odżywianie. Kontynuowanie prowadzenie tematów dotyczących zdrowia na lekcji godz. wychowawczych. Zaangażowanie uczniów w możliwość decydowania o tematyce przeprowadzanych zajęć na godz. wychowawczej związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną.
Realizacja innowacji pedagogicznych i programów propagujących zdrowy styl życia.
Konkursy dotyczące zdrowia, zdrowego stylu życia
Tworzenie plakatów, gazetki prozdrowotnej, tematycznych dni zdrowia.
Angażowanie całej społeczności szkolnej do propagowania zdrowia poprzez m.in. aktywne uczestnictwo w wydarzeniach promujących zdrowie na terenie szkoły, miasta i powiatu, w światowych i europejskich dniach propagujących zdrowie ( Europejski dzień Śniadania, Europejski dzień Zdrowia, Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego), warsztatach dotyczących zdrowia. |
Wychowawcy, Nauczyciele Zespół SzPZ |
Cały rok szkolny
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy z nauczycielami/uczniami
|
|
Atmosfera w szkole – Budowanie pozytywnych relacji, poprawa komunikacji wśród społeczności szkolnej |
Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej. |
Warsztaty prowadzone przez pedagoga, psychologa w klasach na temat szacunku, przemocy rówieśniczej, rozwiązywania konfliktów, warsztaty integracyjne. Zajęcia wspierające poczucie własnej wartości.
Rozmowa z pracownikami na temat współpracy oraz ich samopoczucia. Uwrażliwienie na potrzeby innych.
Warsztaty/ szkolenia dla rodziców/ nauczycieli/ uczniów. Prowadzenie zajęć wychowawczych poświęconych empatii i współpracy. |
Pedagog, Psycholog, Specjaliści, Zespół SzPZ
|
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Dokumentacja szkolna, obserwacje, rozmowy |
|
|
Stwarzanie warunków sprzyjających dobremu samopoczuciu w szkole |
Integracje zespołowe pracowników. Organizowanie spotkań okazjonalnych. Uroczystości klasowych. Stosowanie zabaw integrujących klasę. Unikanie rywalizacji między uczniami.
Organizacja Pikniku Rodzinnego z konkurencjami sportowymi, zabawami ruchowymi na powietrzu, integracja społeczności szkolnej.
Wprowadzenie dialogu z rodzicami (np. podczas zebrań klasowych, ankiet z możliwością komentarza) oraz angażowanie nauczycieli w podejmowaniu decyzji dotyczących życia szkoły |
Zespół SzPZ Dyrektor Wychowawcy Pedagog/Psycholog Nauczyciele wf |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Monitorowanie samopoczucia społeczności szkolnej |
Ankiety, rozmowy z uczniami, nauczycielami Obserwacja zajęć lekcyjnych. „Skrzynka pedagoga” której celem jest zapewnienie uczniom bezpiecznej przestrzeni do anonimowego dzielenia się swoimi obawami, problemami i trudnymi sytuacjami, z jakimi się mierzą. Podsumowanie działań SzPZ |
Zespół SzPZ
|
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Wywiad z nauczycielami, Analiza ankiet |
|
Promowanie aktywności fizycznej w szkole i poza nią |
Zachęcanie uczniów do większego zaangażowania w szkolne zajęcia sportowe |
Zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach sportowych, turniejach i zawodach. (dni sportu, zawody, mini olimpiady)
|
Zespół SzPZ Nauczyciele wf |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Wywiad z nauczycielami Dokumentacja szkolna |
|
|
|
Zachęcanie uczniów do aktywności fizycznej bez rywalizacji. Sport jako forma spędzenia wolnego czasu w sposób miły i akceptowany przez uczniów.
|
Nauczyciele wf |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu |
Kampanie motywujące do ruchu ( wyzwania klasowe, kampanie społeczne np. MoveWeek) Aktywne przerwy W miarę możliwości pogodowych zachęcanie uczniów do spędzania przerwy na zewnątrz (patio) pod opieką nauczyciela |
Nauczyciele wf
Nauczyciele wf Zespół SzPZ |
2025/2026
|
Dokumentacja szkolna |
|
|
|
Inna aktywność: Wycieczki klasowe Zajęcia na basenie klas III
|
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych |
Uświadamianie, przypomnienie społeczności szkolnej, iż bezpieczeństwo jest priorytetem |
Udział w zajęciach dotyczących udzielania „Pierwszej pomocy”
Rozmowy nauczycieli/specjalistów z uczniami na temat udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w naszej szkole
Przypomnienie/ ustalenie zasad kulturalnego zachowania się na przerwach.
Wyznaczenie strefy ciszy i przestrzeni relaksu. |
Nauczyciele, Specjaliści Pedagog/Psycholog Zespół SzPZ
|
2025/2026
|
Dokumentacja szkolna |
|
|
|
Podejmowanie działań profilaktycznych -zagrożenia płynące z mediów, Internetu , portali społecznościowych.
|
Zespół SzPZ, Specjaliści Nauczyciele Pedagog/Psycholog |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Tworzenie w szkole przyjaznej i bezpiecznej atmosfery |
Gazetki ścienne. Zwracanie uwagi na bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej podczas przerw międzylekcyjnych. Wzmocnienie nadzoru podczas przerw (dyżury nauczycieli). Prowadzenie zajęć integracyjnych.
Kontrolowanie stanu czystości w toaletach szkolnych, uświadomienie uczniom konieczności dbania o wygląd łazienek szkolnych. |
Nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni |
2025/206 |
Obserwacja |
|
|
Propagowanie działań umożliwiających udzielanie pierwszej pomocy
|
Prowadzenie prelekcji na temat przestrzegania zasad ruchu drogowego w drodze do szkoły i do domu.
Spotkania z policja/strażą miejską/ratownikami medycznymi |
Nauczyciele Straż miejska
Pedagog/Psycholog Policja |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
|
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły. Odwoływanie się do Szkolnych zasad zachowania. Monitorowanie wejść do szkoły. |
Nauczyciele Wychowawcy Pracownicy obsługi |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Ciche i bezpieczne zachowania podczas przerw. |
Wyznaczenie „strefy ciszy” oraz umożliwienie spokojnego spędzania przerw w czytelni .
|
Nauczyciele, Zespół SzPZ |
2025/2026 |
Dokumentacja szkolna |
|
|
Uświadamianie uczniom, że sami mogą podejmować odpowiedzialne decyzje związane ze swoim zdrowiem |
Rozwijanie u uczniów zdrowych nawyków poprzez spotkania i rozmowy ze szkolną pielęgniarką (fluoryzacja/bilans ucznia).
Udział w programach profilaktycznych.
|
Panie pielęgniarki
Specjaliści Pedagog/Psycholog |
2025/2026
|
Dokumentacja szkolna
|